Seuraa uutisvirtaamme ja lue tuoreimmat julkaisumme

Pelillistämisellä potkua suunnitteluun

Pelillistämisellä potkua suunnitteluun

Pelillistämisellä käyttäjät saadaan mukaan palvelujen suunnitteluun ja annetun käyttäjäpalautteen määrä kasvaa. HSL tilasi FCG Suunnittelu ja tekniikalta selvityksen matkatutkimusten pelillistämiskonsepteista.

Matkatutkimuksen tärkein tavoite on saada tietoa siitä, ketkä liikkuvat ja minne. Vastaajat rekrytoidaan joukkoliikennevälineissä. FCG:n tekemässä selvityksessä ideoitiin pelillisiä elementtejä, jotka tekisivät vastaamisesta antoisampaa. 
 

HSL haluaa tavoittaa nuoret 


HSL haluaa aktivoida erityisesti nuoria vastaamaan enemmän tutkimuksiin. Matkatutkimusta varten tehty peli voi saada nuoret osallistumaan nykyistä innokkaammin tutkimuksiin ja liikennejärjestelmän suunnitteluun.  

”Jos lähestymme pelillisellä tavalla matkustajaa, meillä on mahdollista näyttää, että olemme kiinnostuneita matkustajien kokemuksista ja tunnelman parantamisesta joukkoliikenteessä. Sen myötä saamme hänet ehkä houkuteltua antamaan tietoja matkastaan”, liikennetutkimusten ryhmäpäällikkö Pekka Räty HSL:ltä sanoo.

                                                                                                                       

Tuttu ympäristö uusin silmin 


”Kun bussimatkustaja saa mielikuvitusta kutkuttavan haasteen, se voi innostaa hänet mukaan”, johtava asiantuntija Jani Päivänen FCG Suunnittelu ja tekniikasta sanoo. ”Kilpailullakin on sijansa, mutta peleissä ei välttämättä ole kyse toisten voittamisesta. Koska palautteen antaminen matkapalvelusta on todennäköisin motivoiva tekijä, se voisi olla yhtenä kärkenä. Eduksi on, jos sovelluksen kautta voi jakaa palautteen muiden kanssa.”  

Peli voi tarjota myös uuden tavan tutun ympäristön kokemiseen. ”Innostuimme kaikki yksinkertaisimmasta pelisovelluksesta jonka löysin. Hollantilainen taideopiskelija oli keksinyt bussin ikkunaan liimattavan, ihmissyöjää esittävän tarran, joka näyttää napsivan ohikulkijoita suuhunsa. Voisiko HSL:n sovellukseen tulla Helsingin oma lokki, joka syö autoja?”

 

Pekka Räty toteaa, että FCG:n selvitys toimi hyvänä pelinavauksena jatkopohdintaan pelien käyttömahdollisuuksista HSL:ssä. ”Varsinkin kaupunkisuunnitteluun ja joukkoliikenteen markkinointiin peleissä selvästi on potentiaalia. Erityisesti pelaamisen motivaatiotekijöiden läpikäynti oli meille arvokasta.”

  

Peleillä sparrausta rakentamiseen 


Vuoden 2017 alussa FCG käynnistää Täydennysrakentamisen pelillistäminen -hankkeen YIT:n ja Helsingin kaupungin kanssa. Työssä luodaan karttapohjainen nettipeli, jonka avulla kuka tahansa voi sparrata täydentävää suunnittelua kokeilualueella. Alueeksi on valittu Helsingin Siltamäki.  

Peli avaa täydennysrakentamiseen liittyvät mahdollisuudet ja vaikutusketjut havainnollisesti ja sillä pyritään saavuttamaan erityisesti ns. hiljaiset kohderyhmät, kuten nuoret, YIMBY:t (Yes in My Backyard -aktiivit) ja taloyhtiöiden edustajat.  

Lisätietoja: Johtava asiantuntija Jani Päivänen, FCG Suunnittelu ja tekniikka, jani.paivanen a fcg.fi, puh. 0400 560626

Maija Jokiniemi (maija.jokiniemi a fcg.fi), 21.12.2016



Takaisin