Seuraa uutisvirtaamme ja lue tuoreimmat julkaisumme

FCG Flowmedik on kehittänyt jonomittarin Leppävirran terveysasemalle

 FCG Flowmedik on kehittänyt jonomittarin Leppävirran terveysasemalle

Teknisesti pieni hanke lisäsi merkittävästi asiakastyytyväisyyttä.

Akuuttivastaanoton jonon pituuden ja arvioidun odotusajan näkee nyt Leppävirran terveysaseman verkkosivuilta.

- Jonomittari on heti verkkosivujemme etusivulla. Se on selkeä, havainnollinen ja näyttää sekä jonottajien määrän että arvioidun jonotusajan. Näin kukin voi omalta koneeltaan tai puhelimeltaan seurata tilannetta. Lapset ja aikuiset ovat eri jonoissa, sillä lapsille haluamme tarjota mahdollisimman nopean hoidon, osastonhoitaja Aune Kauhanen kertoo.
 
Hoitoonpääsy on Leppävirralla jaettu kolmeen kategoriaan. Jonomittari liittyy akuuttivastaanottoon, joka on tarkoitettu kiireellistä apua tarvitseville. Kiireellisyys tarkoittaa hoitoa 1–3 päivän kuluessa. Potilaat otetaan vastaan vuoronumerojärjestyksessä.
 
- Akuuttivastaanotolla hoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin, hoitaa helpommat tapaukset itse ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin lääkärille. Mikäli jonotilanne uhkaa ruuhkautua, saamme lisävoimia päivystyksestä, jonne ohjataan välitöntä hoitoa vaativat potilaat. Mittari on otettu innolla vastaan ja asiakaspalaute on ollut erinomaista. Informaation hahmottaa yhdellä silmäyksellä, ja mittarin selkeät värit ovat käyttäjien mieleen. Lisäksi mittarin tuottama tieto edesauttaa toiminnan kehittämistä, sanoo Aune Kauhanen.
 
Jonomittarin on kehittänyt FCG Flowmedik. Kumppanina hankkeessa on ollut Istekki ja Leppävirran terveysasema. 
 
- Kymmenen pistettä ja papukaijamerkit Leppävirralle ja Istekille! Kyse oli teknisessä mielessä pienestä hankkeesta mutta asiakkaan näkökulmasta isosta asiasta. Oma toiveeni on, että myös isommat organisaatiot esimerkiksi keskussairaalat lähtisivät mukaan samoihin läpinäkyvyystalkoisiin. Kehittäminen pysähtyy usein siihen, ettei tietoa haluta julkaista, jos se ole tasan tarkkaan oikein. Päivystys- ja akuuttivastaanottotoiminnan luonteen takia saatavuustieto on aina suuntaa-antavaa. Ajatushan on tässä, että halutaan tuoda asiakas osaksi prosesseja ja kehittämistä. Julkaisemalla vastaavanlaista tietoa saadaan palautetta, jota voidaan sitten tulevaisuudessa hyödyntää palvelujen edelleen kehittämiseen, FCG Flowmedikin kehitys- ja viestintäjohtaja Michael Rossing sanoo .  


Tutustu Leppävirran jonomittariin >
FCGFlowmedik >

Kirsi Klaile (kirsi.klaile a fcg.fi), 30.10.2018



Takaisin