Seuraa uutisvirtaamme ja lue tuoreimmat julkaisumme

Koulu on älykäs!

15.6.2015 10:00

Olin kesäkuun alussa SITRA:n järjestämässä Uusi koulutus -foorumin päätöstilaisuudessa, jossa vedettiin yhteen, miten suomalaista koulutusta tulisi uudistaa. Vavahduttavaa oli kuulla Jyväskylän opettajankoulutuksen johtajan Tiina Silanderin sanat: ”Meillä on hirveän hyvä koulu eilistä varten. Se ei ole tätä päivää eikä tulevaisuutta varten.”

Samaa olen tullut miettineeksi vetäessäni yrityksemme Nova Schola Finlandia –hanketta (https://peda.net/hankkeet/nsf). Kehitämme suomalaisten kuntien kanssa oppimisympäristöjä vaihtamalla kehittämisideoita ja kokemuksia vertaisverkostossa. Pyrimme kuvaamaan tulevaisuuden koulurakennuksen suunnitteluprosessin osana oppimisympäristöjen kehittämistä.

Kunnissa tunnutaan laajalti ymmärtävän, mitä pitäisi tehdä, mutta asiantuntijat, tietämys ja resurssit eivät aina kohtaa. Monissa kunnissa uuden koulun rakennuttamisen tai vanhan saneeraamisen prosessi on siiloutunut tilatoimen, sivistystoimen ja koulujen erillisiksi toiminnoiksi, jotka eivät riittävästi ”keskustele” keskenään.

Koulurakennushankkeen prosessikuvauksia löytyy useita, mutta ne ovat yleensä keskittyneet tekniseen suunnitteluun. Pedagoginen suunnittelu jää usein tekemättä tai on kevyttä ja satunnaista. Oppilaiden sekä opetus- ja tukihenkilöstön osallistamiseen usein vain viitataan.

Prosessinhan tulisi olla täysin päinvastainen: käyttäjälähtöisyys edellä ja varhainen niveltäminen tekniseen suunnitteluun. Uusien koulujen kohdalla tämä varmasti pääsääntöisesti toteutuukin, mutta kuinka monta saneerausprojektia toteutetaan uusimalla ne vanhat seinät ja pulpetit? Missä on se näkemys tulevaisuuden koulusta?

Opettaminen ja oppiminen ovat murroksessa. Samalla oppimisympäristön käsite on laajentunut ja monipuolistunut. Tieto- ja viestintätekniikka ovat tulleet nopeasti osaksi koulujen arkea. Kunnissa mietitään, mitä tämä kaikki tarkoittaa ja millaiset vaatimukset se asettaa uusille ja saneerattaville kouluille. Pitääkö meidänkin ostaa kaikille iPadit? Saako kouluun tuoda omia laitteita? Teknologia on kuitenkin vain yksi osa koulun uudistamista. Tärkeintä tässäkin on miettiä, miten valjastamme tekniikan opettamisen/oppimisen muutokseen.

Kuluneella viikolla olen valmistellut Nova Schola –hankkeemme seuraavaa teemaseminaaria, joka on Oulussa 2.-3.9.2015. Kävin keskusteluja Oulun Normaalikoulun lehtorin Markku Langin kanssa. Hän kiteytti hyvin: ”Puhutaan oppimaisemasta, oppimisympäristöjen kokonaisuutena, jossa tieto- ja viestintätekniikka on arkea ja ubiikkia - koulurakennuksetkin muuttuvat älykkäiksi. ”Nova Scholaan osallistuvat kunnat tarjoavatkin lukuisia esimerkkejä onnistuneista koulurakennushankkeista, joissa on rohkeasti ja älykkäästi kurkotettu tulevaisuuteen.

Saammeko myös itsellemme älyä muuttaa sitä, mitä ja miten koulussa opitaan, jotta se vastaisi maailmaa ympärillämme? Elämme jo aikaa, jossa jokainen oppija voi luoda ympärilleen oman oppimisympäristönsä.

Jari Poikonen
projektipäällikkö, johdon konsultointi
FCG Konsultointi