Seuraa uutisvirtaamme ja lue tuoreimmat julkaisumme

Taustapeiliin katselua juhlatunnelmissa

13.4.2016 13:30

Sosiaali- ja terveystoimen yhteistyöstä on puhuttu jo pitkään. Kuitenkin vasta viime vuosina on alettu toteuttaa todella merkittäviä, työkäytäntöihin ulottuvia yhteisiä kehittämishankkeita.
 
Edellinen kappale on suora lainaus Kunnallisopiston asiakaslehdestä 1/1990. Artikkelissa peräänkuulutetaan parempaa laatua niukemmin voimavaroin ja todetaan, että yhteistyön tärkeimpiä kimmokkeita ovat parempi palvelu ja resurssien niukkuus ja että tilanne pakottaa etsimään työmuotoja, joissa henkilöstö ja muut resurssit saadaan entistä tehokkaampaan käyttöön.
 
Vaikka moni asia näyttäisi muuttuneen tuskastuttavan hitaasti tai ei lainkaan, paljon mainostetun digiloikan pituus – tai parin viime vuoden kehityksen nopeus – konkretisoituu Sihteereiden ja toimistotyön koulutusfoorumin esitteitä tutkiessa ja oman asiakaspalvelumme kehitysvaiheita mieleen palauttaessa. Kesäkuussa jo 20. kerran järjestettävästä foorumista on rohkaistu pyytämään lisätietoja sähköpostitse ensimmäisen kerran vasta viime vuosituhannen päättyessä (varttuneempi väki muistanee, että samaan aikaan jo pelättiin kaikkien tietokoneiden kilahtavan ja maailmanlopun koittavan vuosituhannen vaihtuessa keskiyöllä), foorumiin on ollut mahdollista ilmoittautua ”www-palvelumme kautta” ensimmäisen kerran vasta vuonna 2002 ja faksattavasta ilmoittautumis­lomakkeesta tohdittiin luopua alle kymmenen vuotta sitten. Verkkolaskut tulivat käyttöön tällä vuosikymmenellä koulutuksenhallintajärjestelmän vaihtumisen myötä.
 
Neljännesvuosisata sitten asiakaslehden mukaan kuntien kiinteistökustannuksia oli tarpeen hallita, yleiskaavoituksen asema oli vahvistumassa ja etäkoulutuksen osuus lisääntynyt. Uusi atk-järjestelmä, ohjelmien yhteensovittaminen sekä organisaatiouudistus edellyttivät muutoksia ajattelu- ja työtapoihin. Prosesseja sujuvoitettiin ja tuottavuutta lisättiin: kun laskut ryhdyttiin tulostamaan pussilomakkeelle, olivat ”laskujen kuoreen laittaminen ja frankkeeraus taakse jäänyttä vaivaa”.
 
Toisaalta 15 vuotta sitten keskivertokoulutuspäällikön mukavuusalueelle ei kerta kaikkiaan mahtunut liitetiedoston lisääminen sähköpostiviestiin, dataprojektorit eivät olleet syösseet piirtoheittimiä sukupuuttoon, lentoliput olivat paksua paperia ja ne varattiin kouluttajille soittamalla matkatoimistoon. Siis soittamalla lankapuhelimella. Lähetti toi ne Kuntatalon aulaan, josta koulutussihteerit kiikuttivat ne edelleen asiantuntijoille.
 
Tämän päivän isoja kehitystarpeita tuntuu olevan pdf-tiedostoista poisoppiminen – sen ymmärtäminen, että ne eivät suorastaan ole sähköisen asiakaspalvelun kuuminta hottia vaan yleensä olisi asiakasystävällisempää ja tehokkaampaa toimittaa liitteen teksti joko varsinaiselle verkkosivulle tai sähköpostiviestin runkoon. Väitän, että jos tviitteihin voisi helposti lisätä pdf-tiedostoja, moni kollegani joka ei nyt käytä Twitteriä, tviittaisi kuin viimeistä päivää. Moni tulostaa edelleen varmuuden vuoksi matkalippunsa paperille vaikka ne kulkevat mukana älypuhelimessa.
 
Kuten sanottu, tänä vuonna Sihteereiden ja toimistotyön koulutusfoorumi järjestetään jo 20. kerran, joten juhlaseminaaria pukkaa - täytekakut on tilattu ja pieni yllätys muistoksi osallistujille valittu. Retrosti näyttävät ajankohtaisia aiheita olevan jälleen muun muassa ”hallinnonalojen ajankohtaisasiat ja tulevaisuudennäkymät, asiakaspalvelu, viestintä ja kielenhuolto sekä työyhteisön toimintakyky ja jaksaminen”, jotka olivat ohjelmassa vuonna 1997. Samat teemat ovat pitäneet sitkeästi pintansa vuosien vieriessä.
 
Voisiko tehdä johtopäätöksen että todella tärkeitä asioita voi ja kannattaa parantaa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, ja loppujen lopuksi ne ratkaisevat: työyhteisöt ja työntekijät menestyvät, kun ne panostavat omaan perustehtäväänsä, kehittävät ja kehittyvät maailman ja asiakkaiden tarpeiden muuttuessa sekä pitävät tietonsa ja taitonsa muutenkin ajan tasalla.

Taina Karhu, koulutuspäällikkö