Seuraa uutisvirtaamme ja lue tuoreimmat julkaisumme

Mitä on laatu? Onko hyvinvoiva työntekijä paras laadun tae vai mistä on kyse?

14.2.2017 10:00

Kirjoittaja: Koulutuspäällikkö Seija Kiuru-Tanner, FCG Koulutus

Mitä on hyvä laatu? Meillä jokaisella on hyvästä laadusta jokin näkemys. Yleensä kuluttajana sen kokee joko palvelun laatuna tai tuotteen laatuna. Palvelun laatu on helppo kokea silloin, kun saat palvelua – se on mielestäsi joko hyvää tai huonoa. Tuotteen laadun kohtaat ennemmin tai myöhemmin kotona tai työpaikalla, tai sitten huono laatu tulee esille myöhemmin vaikkapa rakentamisen laatuvirheenä.

Huono palvelu näkyy saman tien somemyrskynä. ”Karmea somekohu”, uutisoi Kauppalehti 26.10.2016 – muistatko, mistä somekohusta oli kysymys? Luultavasti et muista, koska somekohuja on paljon. Muistatko hampurilaispaikan tapauksen? Tai minkä tahansa somekohun. Tuskin.

 

Laadusta puhuttiin ja se koettiin merkitykselliseksi 1990-luvulla. Silloin tuli Suomeenkin laatupalkinnot, tiimit, benchmarking ja prosessit – opittiin paljon muun muassa Toyotasta ja Hiltonista. Benchmarkingissa mentiin suvereenisti täysin toimialojen ulkopuolelle ja opittiin. KONE muuttui palveluorganisaatioksi, ja sitä kuunneltiin kaikilla toimialoilla. Kuulin Koneen puheenvuoron koulutuksessamme uudestaan lokakuussa, siis syksyllä 2016: 30-70 yritysostoa vuodessa ja koko ajan koko henkilöstö sitoutetaan yrityksen arvoihin ja laatuun globaalisti. Mitä tämä tarkoittaa yrityksen tuloksessa? Esimerkiksi sitä, että KONE ei lomauta tai pidä yt:tä, vaan takoo tulosta vuodesta toiseen ja henkilöstö on ylpeitä ollessaan töissä Koneella. Jos olisin yritysjohtaja, en enempää voisi edes unissani kuvitella saavuttavani johtajana tai yrittäjänä.

 

Johtamisen laatu – jotenkin ajatellaan, että se liittyy vain toimitusjohtajaan ja esimiehiin. Se liittyy selkeisiin prosesseihin, sen myötä selkeisiin työnkuviin, johtajan itsetuntoon, alaisten kykyyn vastata työtehtävän haasteisiin, alaisen kykyyn olla alainen, vuorovaikutukseen, jne. Johtamisen laatu liittyy myös siihen, mikä on johtoryhmän ja yrityksen hallituksen tahtotila. Jotenkin hyvinvoiva työntekijä on paras laadun tae ja monesti se on myös ainoa asia, joka näkyy yrityksestä ulospäin. Ja se on kaikkien näiden edellä mainittujen asioiden summa. Laatu kun myös tekee sen tuloksen.

 

Jotenkin se valuu alas. Se, mikä on hallituksen ja johtoryhmän keskinäinen suhde, suhde toisiinsa ja tekemisen tahto, valuu organisaatiossa alaspäin täysin samana. Käsittämättömintä tässä valumisessa on se, että kukaan ei sano mitään, ei tee mitään eikä mitään edes näy.

 

Puhutaan vielä laadusta, nyt rakentamisen laadusta. Ottaen huomioon viimeaikaiset uutisoinnit niin TYKS:n ongelmista kuin siltabetoneistakin, puhumattakaan käsiin räjähtävistä homeongelmista niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla, niin voimmeko puhua todellisista rakentamisen laatuun liittyvistä ongelmista? Ei ihan hauskaa, mutta jatkan silti. Miksi urakat kilpailutetaan kuoliaaksi? Miksi laatuun ei panosteta, miksi ostaja ei vaadi laatua, miksi urakoitsija ei vaadi laatua? Missä on projektien hallinta ja sitä kautta laatu? Kuka vastaa? Onko kenelläkään vastuuta ja velvollisuuksia?

Miksi emme vaadi laatua? Sovitaanko, että tästä eteenpäin alamme vaatia laatua työnantajina alihankkijoilta ja työntekijöiltä, työntekijöinä työnantajalta ja esimiehiltä, alihankkijoina ja urakoitsijoina tilaajilta, kansalaisina poliittisilta päättäjiltämme? Laadulla saamme Suomen nousuun, emme suinkaan muutaman minuutin työajan pidennyksillä. Tarjotaan asiakkaille laatua. Laadun kautta meillä on asiakkaita myös jatkossa.

 

FCG Koulutuksen panos laatuun on:


Rakentamisen laatupäivät 9.-10.5.2017, Vantaa

 

Johtamisen laatupäivä 10.5.2017, Vantaa

Laatu on ilmaista, virheet maksavat 13.6.2017, Helsinki