2/2017

Sataviiskyt lasissa

12.9.2017

1x1c1327

– Olemme satakuntalaiseen mentaliteettiin nähden poikkeuksellisen ylpeitä itsenäisestä kunnastamme ja omasta merikarvialaisuudestamme, kehittämispäällikkö Aki Ruotsala toteaa.


Pian 150 vuotta täyttävä Merikarvia aikoo säilyttää itsenäisyytensä myös tulevaisuudessa. Se haluaa näyttää, että pienikin kunta voi menestyä.

Meneillään oleva muutos luo kaikille kunnille, niin myös pohjoissatakuntalaiselle 3 200 asukkaan Merikarvialle, uudenlaisen roolin. 

– Tulevat tehtävät toki tiedetään, mutta pelitilanne muuttuu. Meidän pitää kehittää kuntaa ja kuntabrändiä houkuttelevammaksi – on oltava vetovoimaa ja pitovoimaa, muotoilee kunnan kehittämispäällikkö Aki Ruotsala.

Tärkeä osa tätä työtä on huolenpito yrityksistä, joita on kunnassa peräti 250.
– Kun yritykset voivat hyvin, ne tarjoavat työpaikkoja, ja se pitää ihmisiä paikkakunnalla. 


On myös kehitettävä viestintää ja huolehdittava, että kunnan sisäiset prosessit ja johtaminen vastaavat tulevaisuuden tarpeisiin, Ruotsala jatkaa. 


– Uusi kunta ei voi olla mitään päälle liimattuja hokkuspokkustemppuja, vaan toimintatapojen ja johtamisen mallien pitää muuttua konkreettisesti.


Muutoskitkasta elinvoimaan


Kunnan sisäiset prosessit ja johtaminen saavatkin paljon huomiota, sillä Merikarvia kehittää niitä Tekesin rahoittamassa puolentoista vuoden mittaisessa Muutoskitkasta elinvoimaan -hankkeessa.


Liikkeelle lähdettiin johtoryhmätyöskentelyn kehittämisestä, mutta lähikuukausina käydään kaikki kunnan toimialat läpi FCG:n asiantuntijoiden kanssa, tavoitteena luoda uutta johtamisen mallia.


Toinen tehtäväkokonaisuus liittyy elinvoiman ylläpitämiseen ja kehittämiseen, onhan siinä tulevaisuuden kunnan keskeinen tehtävä.


Elinvoimatekijöitä pyritään tunnistamaan ja hyödyntämään kunnan kehittämisessä entistä enemmän, Ruotsala sanoo mainiten erityisesti vapaa-ajanasukkaat ja yritykset.


– Kesäisin kunnan asukasluku reilusti tuplaantuu, joten mökkiläisten näkemykset on ehdottomasti otettava huomioon. Yrittäjien ja kunnan yhteistyö on ennestäänkin hyvää, mutta tätä elinvoimatekijää pitää hyödyntää vielä enemmän.
Millä tavalla nämä ja muut keskeiset sidosryhmät saadaan koordinoitua entistä paremmin mukaan – siihen hankkeessa etsitään keinoja.


Odotukset korkealla 

FCG osallistuu Merikarvian hankkeeseen usean asiantuntijan voimin. Osallistavia
tilaisuuksia ja erilaisia tapaamisia järjestetään paljon, joten Pajat, pelit ja porinat -pakkiin kootuille työskentelymenetelmille on käyttöä. Tutkimusnäkökulmaa tuo Turun yliopiston kauppakorkeakoulu.


– Näin saamme arvokasta konsultti- ja tutkimusapua kunnan ja sen johtamisen
kehittämiseen. FCG on hyvä kumppani tällaisen hankkeen eteenpäin viemisessä, Ruotsala sanoo. 

Hän pitää hanketta myös hyvänä esimerkkinä kunnan ja yritysten kumppanuudesta.

– Uskon, että FCG saa hyvän testialustan siitä, kuinka tällaista kuntaa voidaan kehittää, ja me taas voimme ammentaa heidän asiantuntemuksestaan, Ruotsala toteaa.  

Toimintaympäristön muutoksen vuoksi suurin osa kunnista on vastaavassa
tilanteessa kuin Merikarvia, pohtii FCG:n projektijohtaja Kimmo Haapasalo. Poikkeuksellista Haapasalon mukaan on se, että asiaan pureudutaan näin vahvasti.


– Merikarvia on ottanut tulevaisuuden haasteet vakavasti. Ei vain puhuta elinvoimasta ja hyvinvoinnista, vaan etsitään aktiivisesti keinoja, joilla kuntaa voidaan yllä­pitää ja kehittää huomennakin.

Täysillä myös somessa

1x1c1334

Merikarvia on nostanut perinteisten viestintäkanavien rinnalle vahvasti myös sosiaalisen median: Facebookin, Instagramin, YouTuben…


– Meidän Facebook-sivumme
ovat varmasti Satakunnan aktiivisimmat ja tykkääjien määrä Satakunnassa kolmanneksi suurin. Kun esimerkiksi valtuuston kokous lähetettiin livenä, seuraavana aamuna oli 1 200 videoklikkausta, eli kyllä tällaiset keinot oikeasti tavoittavat ihmisiä ja tuovat demokratiaa lähemmäs, Aki Ruotsala iloitsee.


Viime syksynä lanseerattua mobiilipeliä pelasi kaikkiaan noin 2 500 kuntalaista ja mökkiläistä – tuloksena 365 kehittämisideaa.
Valtakunnallistakin mediahuomiota sai ”peitonheilutuskampanja”, joka julkaistiin kunnan Facebook-sivuilla tulevan juhlavuoden merkeissä. Kampanja keräsi nopeasti satoja tuhansia klikkauksia.


Väen vähenemistä voi siis lähes­tyä näinkin, huumorin kautta!

teksti: Paula Böhling
kuvat: Joel Rantanen