1/2018

Sijaiset löytyvät nopeasti Oulussa

9.2.2018

600 haastateltua ja kelpoisuusehdot täyttävää sijaista. Tämä joukko löytyy pohjoissuomalaisen Monetran sote-ammattilaisten sijaispörssistä.

Oulun kaupunki etsii pörssistä päivittäin kymmeniä ellei satoja sijaisia. He löytyvät vaivatta tekstiviestitse FCG Talentin rekrytointipalvelulla Kuntarekryllä.


– Sijaisvälityksen toiminta on nopeaa. Olemme keränneet palautetta Oulun esimiehiltä ja he kertovat, että työaikaa säästyy puolesta päivästä jopa useaan päivään viikossa, kun sijaisille ei tarvitse soitella, Monetran palvelujohtaja Jussi Kauppi kertoo.


Rekrytointi on osa Monetra Oy:n palvelupakettia, joka sisältää henkilöstö- ja taloushallinnon palveluita sekä muita tukipalveluita kunnille, kuntayhtymille tai kuntien omistamille yrityksille. Monetran omistaa noin 40 kuntaorganisaatiota pääasiassa Pohjois-Suomesta. Suurimpia asiakkaita ovat esimerkiksi Oulun kaupunki ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.

Kelpoiset sijaiset Kuntarekrystä

Rekrytointipalvelut Monetra tuottaa asiakkailleen FCG:n Kuntarekry-palvelulla. Sillä hoituvat sekä kohdennetut rekrytoinnit että sijaisvälitys.


– Hoidamme asiakkaan puolesta sijaisrekrytoinnin alusta loppuun. Julkaisemme hakuilmoitukset, haastattelemme ja valitsimme sijaiset sekä valmistelemme myös työsopimukset, Kauppi kuvailee prosessia.


– Kun esimies tarvitsee sijaista, hän voi luottaa, että pörssistämme löytyvät sijaiset ovat kelpoisia ja täyttävät kaikki vaatimukset. Näin säästyy aikaa ja esimies voi keskittyä perustyön johtamiseen.


Kuntarekryn hyödyt tulevat Kaupin mukaan esille juuri isojen massojen käsittelyssä ja palvelun skaalautuvuudessa erilaisiin tarpeisiin. Lisäksi organisaatiot hyötyvät sijaislistojen tietoturvallisesta käsittelystä ja säilyttämisestä.


– Kun olemme kerran haastatelleet ja valinneet 600 kelpoista sijaista Oulun kaupunkia varten, nämä samat sijaiset ovat järjestelmässä käytettävissä myös ympäristökunnissa, jos sijaiset näin haluavat, Kauppi sanoo.  

teksti Katariina Kääpä
kuva Teija Soini