2/2018

Nordic Sonar ja Pooki tekevät mittauksia merialueilla ja sisävesillä

1.9.2018

Ahvenanmaa, Suomenlahti, Perämeri, Saimaa. Siinä listaa meri- ja järvi­alueista, joilla FCG:n tutkimusalukset Nordic Sonar ja Pooki ovat seilanneet tänä kesänä. 

– Töitä on tehty kesällä kovalla sykkeellä. Nyt kalusto on Perämerellä, mutta painetta on saada Pooki jo Etelä-Suomeen. Täällä olisi tarjolla monikeilaus- ja haraustöitä sekä väylänhoitovalvontaa, projektinjohtaja Jari Kemi kertoo elokuussa, kun on pikaisesti poikkeamassa kuivalla maaperällä Helsingissä.


Samalla Kemi tarkistaa sääpalvelusta, millaista tuulta Perämerelle on luvassa. Keli­olosuhteiden seuraaminen on osa työtä. Tuulesta riippuu, lähteekö Nordic Sonar seuraavana päivänä vesille Kemistä vai jääkö rantaan.


– Kun keli on hyvä, menemme ensin keliherkille alueille ja hoidamme ne pois. Suojaisimmat alueet jätetään viimeiseksi, koska niitä pystyy huonommassakin kelissä tekemään.

Tutkimuksia vesiväylillä

CG:n Vesiväylät-toimialan kalustoon kuuluu kaksi tutkimusalusta, joilla tehdään erilaisia vesialueiden tutkimuksia. Alusten kotisatama sijaitsee Turussa, mutta tutkimuksia ne tekevät meri- ja sisävesialueilla kaikkialla Suomessa. 


Tutkimuskohteita ovat niin kauppamerenkulun väylät kuin veneilyn matalaväylästötkin. Asiakkaina ovat Liikennevirasto ja nykyisin yhä useammin myös kunnat. 


Aluksista suurempi Nordic Sonar on lähes 15 metrinen katamaraani kahdella moottorilla. Se valmistui 2014 Englannissa, mistä alus ajettiin Hollannin, Saksan ja Ruotsin kautta Suomeen. 


Pooki on sisaralustaan pienempi, kuusimetrinen alumiinivene, jolla liikutaan matalikoilla ja lähellä rantaa. Pookilla hoituvat Nordic Sonarin tapaan niin luotaus- kuin haraustehtävät tai vaikkapa merimerkkien kuntoarvioinnit. 


Aluksista löytyy erilaista mittauskalustoa. Nordic Sonarissa on esimerkiksi tanko­harauslaitteisto integroituna suoraan aluk­seen. Pookilla harausta tehdään siirrettävällä pikkuharalla. 


– Lisäksi meillä on käytettävissä akustisia luotausmenetelmiä kuten monikeilaluotain, matalataajuusluotain sekä perinteinen kaikuluotain eli yksikanavaluotain. 


– Nordic Sonarilla ja Pookilla voidaan tehdä hyvin monipuolisia tutkimuksia, vedenalaisia kartoitusmittauksia, viittamittauksia tai esimerkiksi sedimenttinäytteenottoja, Kemi kertoo.

Merimerkkejä ja syvyysvyöhykkeitä 

FCG:n alukset suorittavat tutkimuksia niin veden pinnalla kuin sen alla. Yksi esimerkki työtehtävistä on väylänhoidon valvonta, joka sisältää esimerkiksi merimerkkien kunnon tarkistamista.


– Merimerkeillä on Liikenneviraston kuntoluokitus yhdestä kolmeen, joista kaksi 
on välttävä ja kolme huono. Me tarkastamme väylältä merimerkit ja varmistamme, vastaako niiden kunto samaa kuin merkkien ylläpidosta vastaava urakoitsija on ilmoittanut.


– Jos merkin kunto on merkitty hyväksi, tarkistamme, onko sen väri haalistunut tai onko reimari esimerkiksi vinossa, onko sen sijainti tai syväys edelleen oikea. Lappeenrannassa tarkistimme puolestaan vastikään väylien linjataulujen näkyvyyttä, onko niiden ympäristö raivattu riittävästi, Kemi kertoo.


Erilaisilla akustisilla tutkimuksilla eli luotauksilla saadaan rakennekuvaa vesistön pohjasta tai satamarakenteista.


– Monikelaluotauksella pohjassa näkyvät lohkareet, uppotukit, eri pinnanmuodot ja syvyysvyöhykkeet. Yhdistämällä monikeila- ja laserluotauksen saamme kuvaa veden alta ja päältä. Tätä pilotoimme Vuosaaren satamassa syyskuussa.
Luotaamalla voidaan etsiä joskus myös vaikkapa kadonnutta poijua. 


– Raahen edustalla jäät olivat vieneet nelimetrisen teräspoijun, jossa oli paino perässä. Me kävimme paikallistamassa sen monikeilaluotaimella. Poiju oli juuri hieman veden pinnan alla, eikä näkynyt pinnasta. Se oli turvallisuusriski vesillä liikkujille. 


Haraaminen on puolestaan puhtaasti mekaaninen tutkimusmenetelmä, jolla saadaan kaikkein varmin tieto riittävästä vesisyvyydestä.


– Haran palkki lasketaan tiettyyn syvyyteen. Kun se osuu pohjaan ja kolahtaa, piirtyy tutkimusohjelmaan merkki. Näin saadaan kaksiulotteisia syvyyskarttoja, Kemi kertoo.

Fcg Vesilla Nordic Sonar Jari Kemi Fcg Vesilla Nordic Sonar Jari Kahlaa Simossa


Veneen ohjaamo tai kahluusaappaat – ja kaikkea niiden väliltä voi mahtua Jari Kemin työpäivään. Matalat vedet yllättivät Perämerellä ja veneen sijaan tarvittiin jalkamies mittauksia tekemään.


teksti Katariina Kääpä
kuvat Pekka Rihti, Valtteri Reilimo ja Jari Kemi


Lisää aiheesta