Kaksi henkilöä keskustelevat iloisesti.
Asiakastarina

Kuopion kaupunki taklaa osaajapulaa työnantajamielikuvan kehittämisellä ja rekrymarkkinoinnilla

Kunta-alan ja julkisen sektorin yleisenä haasteena on kasvava osaajapula. Myös Kuopion kokoisessa kaupungissa tämä ongelma näkyy. Joillakin aloilla työvoiman hankkiminen voi olla hyvinkin haasteellista. Kuopiossa lähdettiin kääntämään osaavien hakijoiden määrää nousuun yhteistyössä FCG Finnish Consulting Groupin kanssa. Tavoitteena oli pitkäjänteisen työnantajamielikuvan kehittämisen ja rekrymarkkinoinnin keinoin saada näkyvyyttä Kuopion kaupungin tarjoamille työpaikoille sekä kasvattaa tunnettuutta nimenomaan työnantajana hakijoiden keskuudessa.

Yhteistyö alkoi vuonna 2020 pilottiprojektilla. Workshopissa määriteltiin kaupungille keskeiset hakijaprofiilit ja lopputuloksena syntyi konkreettinen suunnitelma, joka sisälsi valitut keinot osaajien tavoittamiseen ja aikataulutetut toimenpiteet. Ensimmäisenä toimenpiteenä Kuopion kaupungille luotiin kampanjasivusto, jonka ympärille rakennettiin digimarkkinointia eri kanavissa.

Kumppanuus työnantajamielikuvatyön rakentamisessa jatkuu nyt kolmatta vuotta. Kuopion kaupungille toteutetaan kuukausittain koko organisaation laajuisesti eri toimialoille rekrymarkkinointikampanjoita, joiden avulla avoimet työpaikat saadaan potentiaalisten työnhakijoiden tietoisuuteen.

”Ensimmäinen pilottiprojekti kohdennettiin ammattinimikkeeseen, johon kaupungilla oli haasteellista saada hakijoita. Käytimme tässä tapauksessa laajennettua hakuilmoitusta ja kokemukset olivat hyvät. Hyvien kokemusten myötä rupesimme hyödyntämään laajennettuja hakuilmoituksia myös muissa työpaikkailmoituksissa ja hyvät kokemukset laajenivat. Laajennetut hakuilmoitukset toivat uuden, nykyaikaisen ja virkistyneen lisän työpaikkailmoituksiimme ja samalla kaupungin uudistettu brändi-ilme on jalkautunut myös työpaikkailmoitteluumme. FCG:n kautta ryhdyimme hyödyntämään myös kohdennettavaa some-mainontaa aluksi Facebookiin ja LinkedIniin, myöhemmin myös muihin kanaviin. Näin olemme tavoittaneet paremmin hakijoita. FCG:n toimittamat kampanjaraportit ovat olleet hyödyksi, ja FCG toteuttaakin hyvin nopealla aikataululla ja ammattitaidolla yhteistyössä kanssamme erilaisia kampanjoita tarpeisiimme”, sanoo Kuopion kaupungin sovellusasiantuntija Kirsi Roitto.

”Olemme myös ottaneet käyttöömme FCG:n Kuntarekry-portaalissa kaupungin urasivut. Uudet Kuntarekryssä olevat urasivut saivat aikaan ”ryntäyksen” kaupungin sivuille. Myöhemmin olemme ottaneet käyttöömme myös omat työantajasivut muun muassa varhaiskasvatukselle ja tekniselle puolelle sekä kesäharjoitteluhakuun. Työantaja- ja urasivuille on tarkoitus viedä jatkossa myös uratarinoita”, Roitto jatkaa.

”Yhteistyö Kuopion kaupungin kanssa on ollut kehittävää molemmille osapuolille. Kuopiossa on oltu avoimia meidän ehdotuksille ja jatkuvasti uudistuville palveluille, joten erilaisia ideoita on voinut melko huoletta esittää. Myös mittaristoa ja analytiikkaa on koko ajan tuotu paremmin mukaan työnantajamielikuvatyöhön, joten tulosten seuranta on parantunut yhteistyön jatkuessa”, sanoo FCG:n digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Kalle Matihaldi.

Kalle Matihaldi
Kalle Matihaldi
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija
Lähetä viesti
Sanna Suomalainen
Sanna Suomalainen
Markkinointipäällikkö
Lähetä viesti