Tutustu FCG:läisiin! Annika Helamo, UX-designer, Rekrytointi- ja HR-ohjelmistot

13.11.2020
Ohjelmistot
Ohjelmistot
Digipalvelut
Digipalvelut
eTuotteet ja ePalvelut
eTuotteet ja ePalvelut
Viestintä
Viestintä

Olen Annika Helamo ja toimin UX-designerina eli käyttökokemussuunnittelijana HR-ohjelmistojen tuotekehityksessä Oulussa. Työskentelen pääasiassa perehdytysohjelmamme Intron parissa ja jonkin verran myös työnhakijaportaalimme Kuntarekry.fi:n kehitystyössä. 

Mikä UX-designer?

Jos olet yksi niistä, joille termi "UX design" ei kerro mitään, et ole yksin. Perheeni tai kaverini ymmärtävät tuskin vieläkään, mitä oikeastaan teen työkseni. Koska suurin osa ajattelee designin myötä jotain visuaalista, tyydyn usein toteamaan, että suunnittelen sovellusten ulkoasuja, koska se on työn näkyvin lopputulos. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus. Jos olet koskaan käyttänyt sovellusta tai nettisivua ja turhautunut, on todennäköistä, että joku suunnittelija on tehnyt työnsä huonosti. Hyvä käytettävyys on nimittäin asia, jonka ollessa kohdillaan kukaan ei kiinnitä siihen mitään huomiota, mutta kun käytettävyyspuoli on pielessä, saattaa ihmisellä mennä maku koko sovelluksen käyttämisestä.

Tehtäväni on yksinkertaisuudessaan suunnitella sovellusta tai nettisivua niin, että loppukäyttäjän on mahdollisimman yksinkertaista ja miellyttävää käyttää sitä. Käytännössä työ on sekä ongelmanratkaisua että visuaalista suunnittelua, johon kuuluu käyttöliittymän ja ulkoasun suunnittelua, prototypointia, käyttäjähaastatteluja, analyysiä, tutkimista ja kuvituksien tekemistä.

Poikkitieteellisyys vahvistaa osaamista 

Minulla on oikeastaan aika sekalainen työ- ja opiskelutausta, koska olen aina ollut kiinnostunut monesta asiasta: kuvallisesta ilmaisusta, tietotekniikasta ja kirjoittamisesta. UX-designerin työ onkin siinä mielessä kiitollista, että siinä yhdistyvät visuaalinen ilmaisu, psykologia, viestintä ja tietotekniikka.

Kiinnostukseni IT-alaan syntyi ala-asteen lopulla, kun isosiskoni opetti minut tekemään ensimmäiset yksinkertaiset nettisivuni HTML/CSS-kielillä ja käyttämään Photoshoppia. Lukion ohessa suoritin kuvallisen ilmaisun perusteet ammatillisena perustutkintona ja sittemmin muutin Ouluun opiskelemaan viestintää ja journalismia ammattikorkeakouluun. Opintojeni aikana olin puoli vuotta vaihto-oppilaana Alaskassa ja vuoden Saksassa.
 

Vaikka tulin taloon harjoittelijana, niin alusta lähtien minulta on kysytty mielipiteitä ja olen saanut vaikuttaa työni sisältöön ja työtapoihin.


AMK-opintojen aikana tein sijaisuuksia ja avustajan töitä toimittajana paikallislehdissä Lapissa, mutta kyllästyin pätkätöihin ja vaihdoin alaa. Opiskelin yliopistossa tietojenkäsittelytiedettä ja sivuaineena psykologiaa, sillä minua kiinnosti eniten käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Ennen FCG:lle tuloa tein yliopistolle tutkimusassistentin hommia ja suoritin harjoittelun web designerina ohjelmistotalossa.

UX-designerin työtehtävät

Suunnittelen joko korjauksia tuotteidemme käyttöön tai kokonaan uusia ominaisuuksia. Joskus kyse on pienestä ulkoasun fiksauksesta, joskus taas koko käyttöliittymän ja käyttökokemuksen uudelleen suunnittelusta. Esimerkiksi Kuntarekry.fi:n chattibottin toteutuksessa data-analyytikko, koodari ja palvelutiimin väki olivat kehittäneet bottia yhteistyönä ja minä tulin myöhemmin mukaan toteuttamaan kuvituksen, ulkoasun ja käyttökokemuksen suunnittelua.

Kun Intron tuotesivu haluttiin uusia, olin mukana alusta lähtien ja suunnittelin sivuston ulkoasun, kuvitukset ja sen, että käyttäjän olisi mahdollisimman sujuvaa liikkua sivulla. Tällä hetkellä työstän erään isomman uuden ominaisuuden suunnittelua Intro-perehdytysohjelmaan, jota tullaan kokeilemaan muutaman pilottikäyttäjän kanssa ennen kuin se tulee kaikkien käyttöön.

Käyttökokemussuunnittelun tavoitteena on tyytyväinen loppukäyttäjä

Olen jokapäiväisessä työssäni paljon yhteyksissä koodareihin, jotka oikeasti toteuttavat värkkäämäni prototyypit ja piirustukset lopullisiksi tuotteiksi. Tarvitsen myös näkökulmia tuoteomistajilta siitä, mitä he tuotteelta toivovat ja kaikkein tärkein tarkoitukseni on tietysti suunnitella asiat loppukäyttäjien parasta ajatellen. Tässä voi hyödyntää

  • käyttäjäpalautetta, jota palvelutiimiläisillä on usein kerrottavanaan
  • suoria käyttäjähaastatteluja, joissa selvitetään, miten ja mitä varten käyttäjät esimerkiksi Intron jotain näkymää käyttävät
  • analytiikkaa
  • alan tutkimuksia ja yleisiä lainalaisuuksia ja
  • tietysti empatiakykyä, kun yrittää miettiä itseään sovelluksen käyttäjän asemassa.

Itse en, ainakaan tällä hetkellä, työssäni varsinaisesti koodaa, lukuun ottamatta pieniä ulkoasufiksauksia. Suunnittelussa itsessään on ollut minulle tarpeeksi työsarkaa, mutta toinen UX-designerimme on samaan aikaan myös koodari.

Plussaa joustavuus ja vaikuttaminen omaan työhön

Parasta työssäni ovat työkaverit. Teen yhteistyötä monien muiden kanssa ja osaavien työkavereiden ansiosta omakin homma on helpompaa. Sain hyvän perehdytyksen ja mentorin, joten ei ole tarvinnut arastella kysyä apua. Toimistolla on aina mukavaa nähdä työkavereita, ja vaikka porukka tekeekin nyt enemmän etätöitä, yhteyttä pidetään sähköisesti.

FCG:llä olen myös saanut vaikuttaa paljon omaan työhöni ja työtapoihini. Vaikka tulin taloon harjoittelijana, niin alusta lähtien on tuntunut siltä, että minulta kysytään mielipiteitä ja olen saanut vaikuttaa sekä työn sisältöön että omiin työtapoihini.

Joustavuus on myös tosi iso plussa. Maisterin opinnot ovat minulla vielä kesken ja siinä esihenkilöni on tullut kiitettävästi vastaan. Olemme voineet neuvotella tuntimääristä ja liukuva työaika helpottaa työn ja pienimuotoisen opiskelun yhteensovittamista. Ja etätyöskentely tietysti mahdollistaa sen, että työtä voi tehdä eri paikoista.

Työympäristö edellyttää oman osaamisen jatkuvaa kehittämistä  

Omassa työssä eniten palkitsee onnistumisen tunne ja se, kun näkee kuinka kivasti ohjelmoijat ovat toteuttaneet suunnitelmat lopulliseen tuotteeseen. Siksi omia taitojaan myös haluaa kehittää, että saisi tehtyä aina jotain parempaa kuin viimeksi.

Kuten ohjelmistokehityksessä yleensäkin, myös UX-designerin työssä täytyy seurata säännöllisesti uusia tuulia ja opetella uutta, mutta sehän tässä oikeastaan onkin parasta. Nautin työssäni eniten siitä, että pystyn yhdistelemään erilaisia vahvuuksiani ja mielenkiinnonkohteitani sekä saan palautetta ja pystyn oppimaan jatkuvasti uutta. Olisi kamalaa tehdä työtä, joka pysyisi aina samanlaisena :)
 

Tutustu myös HR-ohjelmistojen palvelupäällikön työhön

21837.jpg
ANNIKA HELAMO
UX-Designer, Rekrytointi ja HR-ohjelmistot
+358 40 761 6022

Annika on unelmatyössään, jossa pystyy yhdistämään monta tieteenalaa. Käyttökokemussuunnittelun vastapainoksi hän kulkee vapaa-ajallaan luonnossa, piirtää ja lukee.