Työntekijäkokemus - avain toimivaan työyhteisöön

19.5.2020
Digipalvelut
Digipalvelut
Perehdytys
Perehdytys
Organisaatio
Organisaatio

Työntekijäkokemus koostuu jokapäiväisistä kohtaamisista työelämässä. Se on kaikki mitä koemme, kohtaamme ja tunnemme työpäivän aikana. Se alkaa kehittyä ensivaikutelmasta uudessa työpaikassa. Meistä jokainen voi kokea työntekijäkokemuksen eri tavalla. 

Jokaisen yrityksen tai organisaation sydämessä on sen työntekijät. Ihmiset viettävät ison osan elämästään työnsä parissa, miksi emme siis valitsisi paikkaa, jossa oikeasti viihdymme. Jokainen voi vaikuttaa jokapäiväisellä tekemisellään siihen, että kaikki työyhteisön jäsenet viihtyvät työpaikallaan.

Perehdytys

Työntekijäkokemus alkaa kehittyä jo ensivaikutelmasta. Suurin yksittäinen ensivaikutelmaan liittyvä tekijä on perehdytys. Varmistamalla riittävän ja laadukkaan perehdytyksen, tiedämme, että meillä on käytössämme osaavat työntekijät, joilla on riittävä tietotaito työn suorittamiseen ja siinä menestymiseen.

Panosta kehitykseen

Useat työnantajat tarjoavat työntekijöilleen mahdollisuuden oman osaamisen kehittämiseen ja uusien asioiden oppimiseen. Työn ohella opiskelu ja erilaiset konferenssit ovat hyvä mahdollisuus parantaa osaamista. Samalla se lisää myös sitoutumista ja halua olla tuottavampi työntekijä.

Kilpailu osaajista on kovaa ja riski sille, että työntekijä lähtee, on aina olemassa. Riski on olemassa riippumatta siitä investoidaanko työntekijöiden osaamiseen vai ei. Olennainen kysymys lieneekin, halutaanko mahdollistaa työntekijöiden kehittyminen ja edesauttaa tiimin taitoja.

Motivaatio

Kun työntekijät viihtyvät, he ovat myös tyytyväisempiä ja valmiita antamaan asiakkaille parasta mahdollista palvelua. Avoin kommunikaatio, motivoivat työtehtävät ja kannustava ilmapiiri ovat avaintekijöitä paremman työntekijäkokemuksen luomisessa. Avoin ilmapiiri ja matala hierarkia mahdollistavat myös sen, että jokainen voi tuoda esille oman osaamisensa eri aihepiirien alueilla.

Jos haluat menestyvän ja motivoituneen työyhteisön, joka on valmis tekemään joka päivä parhaansa organisaatiosi ja asiakkaidesi vuoksi, työntekijöiden hyvinvoinnilla on väliä. Sillä, miten kohtelette toisianne jokapäiväisissä kohtaamisissa, on merkitystä. Sekä positiiviset että negatiiviset kokemukset leviävät organisaatiossa nopeasti. Tutki työntekijäkokemustasi ja aloita positiivisten muutosten tekeminen jo tänään!

Richard Branson kiteytti tämän asian hienosti “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”.