Seuraa uutisvirtaamme ja lue tuoreimmat julkaisumme

Hyvinvointikeskus Sopukka Sodankylässä on edelläkävijä – eRatkaisut käyttöön

Hyvinvointikeskus Sopukka Sodankylässä on edelläkävijä – eRatkaisut käyttöön

FCG Flowmedikin eChat-palvelu perhekeskuksen asiakkaille Sodankylässä

Vastavalmistuneessa hyvinvointikeskus Sopukassa uusi teknologia tukee paikan päällä tapahtuvaa asiakaspalvelua. Asiakkaita pyritään palvelemaan yhden luukun periaatteella ja palveluja voidaan toimialariippumattomasti tarjota keskuksen sisällä ristiin hyödyntämällä eChat-palvelua. 


Ensi vaiheessa eChat-palvelu otetaan käyttöön perhekeskuksen asiakkaille. Ratkaisu helpottaa myös työntekijöiden arkea nivomalla yhteen osaaminen siten, että asiakasta voidaan palvella mahdollisimman laajasti jo ensikäynnillä. 

Tavoitteena on myös pitkällä aikavälillä tuoda mm. osa erikoisairaanhoidon konsultaatioista osaksi keskuksen toimintaa, jolloin asiakkaan ei aina tarvitse matkustaa esimerkiksi Rovaniemelle asti saadakseen vastauksen kysymykseensä.

- Tuomalla mm. lasten-,  diabetes- tai päihdelääkärin osaaminen keskukseen etäratkaisuja hyödyntämällä, voimme saavuttaa merkittäviä hyötyjä sekä asiakkaille että itse hyvinvointikeskukselle. Mitään ei ole lyöty lukkoon, mutta mahdollisuutta tuottaa palveluja minuuttipohjaisesti julkisen sektorin sisällä selvitetään yhteistyössä mm. eChat-palvelun tuottavan FCG Flowmedikin kanssa, Sodankylän johtava lääkäri Minna Jokinen kertoo.

- Meillä on mm. länsinaapurista kokemuksia siitä, että jos palveluja ja olemassa olevia resursseja ei hyödynnetä julkisen sektorin sisällä, riski kysynnän kasvuun ja kustannusten nousuun on merkittävä,  FCG Flowmedikin kehitys- ja viestintäjohtaja Michael Rossing sanoo. 

eChat -palvelu otetaan käyttöön ensi viikolla. Se mahdollistaa tulevaisuudessa myös todellisen käytännön soteintegraation linkittämällä sosiaalipalvelut ja terveydenhuollon palvelut kiinteästi toisiinsa. 

- On kaikkien etu, että esim perhekeskuksen palveluohjauksesta voidaan olla joustavasti yhteydessä terveydenhuollon palveluihin ja toisaalta esimerkiksi kuntoutusosaston asiakkaat saavat saman katon alla olevia sosiaalityön palveluita. Tämä helpottaa kaikkien arkea ja sujuvoittaa palvelujen virtausta. eChattia hyödyntämällä ammattilaiset löytävät toisensa tarvittaessa ja voivat yhdellä kertaa ratkaista useamman haasteen,  sosiaalityön johtaja Kati Aikio korostaa. 

Hyvinvointikeskus Sopukka tarjoaa asiakkailleen mm. kiireetöntä vastaanottotoimintaa, suun terveydenhuollon palveluita sekä perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita. Lisätietoja palveluista: www.sodankyla.fi 

Lisätiedot: Kati Aikio, kati.aikio a sodankyla.fi
Minna Jokinen, minna.jokinen@sodankyla.fi
Michael Rossing, michael.rossing a fcg.fi

Kirsi Klaile (kirsi.klaile a fcg.fi), 9.1.2020



Takaisin