Seuraa uutisvirtaamme ja lue tuoreimmat julkaisumme

Muistikatkoksia

18.10.2018 13:43

Tehdessäni RAVA®-mittariin liittyvää kirjallisuuskatsausta luin artikkelia dementiasta. Oli myöhäinen maanantai-iltapäivä, ja keskittyminen vaati erityisiä ponnisteluja.

Artikkelissa dementiaa sairastavat ja heidän läheisensä kuvailivat arkielämän haasteita kuten, että lukiessa asia ei jää mieleen, vaan sama kohta pitää lukea monta kertaa uudelleen. Lukiessani tätä lausetta noin kolmatta kertaa tilanteen ironia valkeni minulle. Oli pakko keskeyttää lukeminen ja jakaa tämä oivallus työkavereiden kanssa.

Dementia ei ole vitsi – kahdellakaan tapaa. Dementia on väestön ikääntymisestä johtuen yleistyvä sairaus. Yleisyydestään huolimatta se aiheuttaa häpeää, ahdistusta ja arkielämän hankaluuksia sekä sairaalle itselleen että hänen läheisilleen. Toinen huolestuttava puoli on, että ajatuksen katkeilua, unohtelua ja keskittymisen herpaantumista meistä jokainen voi tunnistaa arjessaan. Liekö syynä sitten tiedonkulun nopeutuminen, kiristynyt työelämäkulttuuri, sosiaalinen media, ilmastonmuutos tai soteuudistuksen lykkääntyminen, arjen sirpaleisuus ja siihen liittyvät ongelmat tuntuvat olevan yleisiä kaikenikäisten keskuudessa.

Keskustelin asiasta työkavereiden kanssa. Moni tunnistaa arjessaan juuri edellä mainittuja haasteita. Konsultti, kuten moni muukin tietotyöläinen tänä päivänä, on naimisissa tietokoneen ja matkapuhelimen kanssa. Kun pitäisi keskittyä asiakasorganisaation kustannuksiin tai projektin loppuraportin kirjoittamiseen, näytölle pompahtelee ilmoituksia saapuneista sähköposteista ja mieleen tupsahtelee ajatuksia tekemättömistä töistä. Ainiin, tämäkin on vielä tekemättä. Hei, vastaan tuohon viestiin ihan nopeasti. Noniin, mitäs olinkaan alun perin tekemässä.

Osa kollegoistani onkin jo tehnyt pieniä tekoja selvitäkseen keskittymisvaikeuksista ja unohtelusta. Keräsin tähän keskusteluissa nousseita ideoita. Näistä voisi muutaman ottaa käyttöön omaan arkeen.

  • Lopetan kaiken hääräämisen tuntia ennen nukkumaanmenoa. Nukun paremmin ja olen energinen töissä.
  • Yritän jättää kalenteriini tyhjää, jotta aikaa jää myös rentoutumiselle.
  • Olen laittanut kännykästä kaikki muut ilmoitukset pois päältä paitsi puhelut. Puhelin ei jatkuvasti piippaa ja keskeytä työntekoa.
  • Yritän laskea mahdollisimman paljon päässä, jotta aivot pysyvät virkeinä.
  • Työmatkalla aamuisin jään bussista muutamaa pysäkkiä aiemmin ja kävelen loppumatkan. Saan päivittäistä hyötyliikuntaa, ja aivot tuulettuvat mukavasti.
  • Olen poistanut Facebook-sovelluksen puhelimestani ja käytän sitä vain koneella.
  • Liikun paljon luonnossa ja laitan kännykän pois päältä.
  • Teen muistilistoja pienistäkin asioista, koska muuten unohdan jotain. 
  • Käytän ahkerasti kalenteria.
  • Olen vähentänyt kahvin juomista iltaisin. Siitä saa vain tykytyksiä ja unen laatu huononee.

Tiivistetysti hoitokokonaisuus arjen sirpaleisuudesta kärsivälle: lepää, ulkoile, laita elektroniikka ja aikataulusi kuriin.

Elina Rytkönen
juniorikonsulttI
FCG Konsultointi