Anitta Karioja

Anitta Karioja (TtM, FT) aloittaa FCG Finnish Consulting Groupin johtavana asiantuntijana. Hänen tavoitteensa on tukea erilaisten organisaatioiden onnistumista työkykyjohtamisen, strategisen johtamisen ja analytiikan keinoin. Ennen FCG:llä aloittamistaan Karioja työskenteli HUS Akuutissa vastaten 900 hengen hoitohenkilöstöstä päivystyksissä ja ensihoidossa viidessä HUS -sairaalassa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

”Vastuullani oli edellisessä tehtävässäni henkilöstön työkyvyn ja -hyvinvoinnin kehittäminen ja suorituksen johtaminen. Siis juuri niitä asioita, joiden kanssa erityisesti sote-alalla parhaillaan kipuillaan. Haluan tuoda oman arjen johtamisen parissa keräämäni osaamisen nyt FCG:lle. Täällä pääsen valjastamaan kokemukseni kaikkien hyvinvointialueiden ja kuntien käyttöön”, Karioja toteaa.

”Erityisen suuren vaikutuksen Anitassa minuun teki se, miten vaativissa ja laajoissa muutos- ja integraatioprojekteissa hän on ollut nimenomaan viemässä henkilöstöä kohti uutta. Tämä on osaamista, jota tarvitaan suomalaisella sote-kentällä nyt enemmän kuin koskaan. Anitassa yhdistyy vahva käytännön kokemus laajaan akateemiseen koulutukseen, ja tästä yhdistelmästä syntyy asiakkaillemme erinomainen kumppani muutoksen keskelle”, sanoo FCG:n sote-konsultoinnin liiketoimintaa johtava Iina Vartia.

Anitta Karioja on vastannut muun muassa liikkeenluovutuksena tapahtuneessa HUS-Helsinki päivystyspalveluiden integraatiossa henkilöstön muutosjohtamisen valmistelusta ja toteutuksesta. Hiljattain hän oli kehittämässä HUS Akuutissa työskennellessään työkykyä tukevaa työtehtävien uudelleenmuotoilua päivystyksessä. Lisäksi hän on konsultoinut myös palkitsemis- ja suorituksen arviointiasioissa esihenkilöitä KPMG:llä.

”Innostun muutoksesta ja toisaalta näen, mikä valtava tarve sote-alalla on johtamiselle juuri nyt. Palkoista on puhuttu paljon, seuraavaksi pitää puhua johtamisesta. Samalla tarvitsemme myös toiminta- ja ajattelumallien muutosta kentällä. Esimerkiksi rajalliset joustavuuden mahdollisuudet tekevät arjen pienestä palkitsemisesta jäykkää ja hankalaa julkisella sektorilla. Olen nähnyt itse julkisen sektorin sote-tehtävissä työskennellessäni, että taitavasti toteutetut pienet asiat voivat saada aikaa suurta muutosta”, sanoo Anitta Karioja.

Lisätiedot:

Anitta Karioja, p. 0400 518 348