Ensimmäiset lääkärin etävastaanotot ovat helmikuussa. Lääkäri työskentelee Kuopiossa ja asiakas on Iisalmessa.

Uusien ePalveluiden lähtökohtana on asiakkaan etu. Samalla toiminnan tehokkuus ja vaikuttavuus paranevat huomattavasti.

- Ylä-Savon sotekuntayhtymä halusi parantaa palveluiden saavutettavuutta lisäämällä palvelukanavia perinteisen vastaanotto- ja puhelinpalvelun lisäksi. Aloitimme eChat- ja eVideo-palveluiden pilotoinnin vuoden alussa. Kokeilu laajenee monipuolisesti ja moniammatillisesti koko organisaation sisällä. Nyt pystymme tarjoamaan palveluita myös vahvan tunnistautumisen kautta. Näin omiin terveys- ja sosiaalipalveluihin liittyvä asiointi on asiakkaalle mahdollista, Ylä-Savon SOTEn kehittäjä Pia Aikio kertoo.

Ylä-Savon SOTEn kehittäjä Pia Aikio ja FCG:n Tiia Ranta-Pere
Ylä-Savon SOTEn kehittäjä Pia Aikio ja FCG:n Tiia Ranta-Pere tekivät tiivistä yhteistyötä, kun eChat ja eVideo-palvelut otettiin käyttöön Ylä-Savossa.

- Etäpalvelut vapauttavat face-to-face-aikoja niitä eniten tarvitseville ja toisaalta eChat ja eVideo mahdollistavat moniammatillisen tiimitoiminnan. Asiakas hoidetaan yhdellä kertaa pomputtelematta häntä esimerkiksi terveydenhuollosta sosiaalihuoltoon ja taas takaisin, FCG Flowmedikin asiakkuuspäällikkö Tiia Ranta-Pere sanoo.

- Ylä-Savon SOTEssa arvioidaan toimintaa objektiivisesti ja sen asiakaslähtöisyyttä kehitetään aktiivisesti - aivan esimerkillistä toimintaa, Tiia Ranta-Pere jatkaa.