Kuntarekry.fi-sivustolle on julkaistu uusi tekoälypohjainen chatbot, joka opastaa työnhakijoita ongelmatilanteissa. KRobotti korvasi hyvin palvelleen RekryRitvabotin, joka toimi perinteisellä nappibottitekniikalla. KRobotti palvelee 24/7 ja pystyy auttamaan työnhakijoita laadukkaasti myös silloin, kun muut asiakaspalvelutyöntekijät ovat vapaa-ajalla.

Digipalvelut
Digipalvelut
eTuotteet ja ePalvelut
eTuotteet ja ePalvelut
Ohjelmistot
Ohjelmistot
Viestintä
Viestintä

KRobotti on pienen tiimin ja yhteistyön kehitystulos

Kuntarekry.fi-sivustolla toimivan KRobotin idea syntyi FCG Talentin Hack Your Talent –päivässä kesällä 2020. Ideointipäivän jälkeen KRobottia aloitettiin kehittämään suurella innolla pienen tiimin voimin.

–Ehdottomasti parasta oli se, että teimme bottia aidon tarpeen pohjalta ja kaiken työn takana tässäkin oli tuottaa asiakkaillemme parempia kokemuksia. Projekti toi myös yhteen sellaiset henkilöt, jotka eivät aiemmin olleet niin tiiviisti tehneet varsinaisesti yhdessä työtä, vaikka kollegoina ovatkin jo toimineet pitkän aikaa, HR-ohjelmistojen palvelupäällikkö Anne-Mari Nivukoski kertoo. 

Tiimi sai tukea ja kannustusta projektille työyhteisöstä.

–Tämänkin projektin parissa tiimi sai ympärillä olevilta asiantuntijoilta apua kehittämistyössä. Vinkit tekoälyyn, apu botin kouluttamiseen ja yleinen tsemppi on meillä aina erittäin lähellä ja saatavilla omilta työkavereilta, Anne-Mari jatkaa.

Suurimpana haasteena aika

Kehitysprojekteissa haasteet ja niiden ratkominen ovat osa normaalia kehitystyötä. Tämä projekti opetti kehittäjilleen lisää neuroverkoista, vastausten tiivistämisestä ja siitä, miten monipuolisesti työnhakijat kysyvät erilaisia asioita. Suurin haaste KRobottiprojektissa oli ajankäyttö, mutta sekin on tyypillistä kehitysprojekteille. 

–KRobottia tehtiin kaiken ns. normaalin työn ohessa, mikä on tapana kaikessa uuden kehittämisessä. Se taas tarkoittaa sitä, että projektiin ei pysty niin täysipainoisesti keskittymään ja eteen tulee tilanteita, joissa toivoisi ehtivän tekevänsä asiat nopeammin, että muut pääsevät taas omalta osaltaan jatkamaan, Anne-Mari toteaa. 

Tiukasta aikataulusta huolimatta KRobotti valmistui sopivasti Kuntarekryn 10-vuotissyntymäpäivien kynnyksellä alkusyksystä.

–Tuntui erittäin upealta se hetki, kun KRobotin käyttöliittymä oli valmis ja esitimme tiimin kanssa sille ensimmäisen kysymyksen samalla tavalla, kuten tulevat käyttäjätkin esittävät. Käsittämätön ilon tunne valtasi minut, kun KRobotti todellakin osasi vastata siltä kysyttyyn kysymykseen oikein, Anne-Mari kertoo tyytyväisenä. 

Oikeat tukipyynnöt tuottavat dataa

Botin toiminta perustuu siihen, että vapaasti kirjoitetun kysymystekstin avulla ennustetaan sopivaa vastaustekstiä ennalta määriteltyjen vastausten joukosta.

Tärkeässä roolissa on ollut tarjota KRobotille monipuolista dataa ja erilaisia kysymyksiä työnhakemiseen liittyen.

Kysymyksiä ja vastauksia on luotu Kuntarekryn asiakastukeen tulleiden oikeiden tukipyyntöjen perusteella.

–Tukipalveluumme tulee noin 500 tukipyyntöä kuukaudessa ja niistä noin kolmannes on työnhakijoiden kysymyksiä palvelun käyttöön liittyen. Työnhakijoiden ongelmatilanteista suurin osa koskee käyttäjätunnusta, salasanaa tai työpaikan hakemista. Näihin tilanteisiin on olemassa selkeät ohjeet, joiden avulla henkilö pääsee etenemään, joten ne oli melko yksinkertaista opettaa myös botille. KRobotti on erinomainen apu iltaisin, öisin ja viikonloppuisin auttamaan työnhakijoita silloin, kun me ihmiset emme ole paikalla. Botti ei siis missään nimessä korvaa meitä asiakaspalvelijoita, vaan se on meidän työn tukena vastaamassa ja auttamassa ongelmatilanteissa kaikkina vuorokauden aikoina, Anne-Mari toteaa. 

KRobotti vastaa jo kymmeniin kysymyksiin

KRobotti osaa vastata tällä hetkellä noin viidenkymmenen yleisimmän aihealueen kysymykseen ja opastaa tarvittaessa eteenpäin oikean ihmisen juttusille. KRobottia kehitetään jatkuvasti ja sille opetetaan lisää asioita, jotta sen osaaminen kehittyy.

Voit käydä esittämässä oman kysymyksesi botille kuntarekry.fi-sivustolla Kysy apua -osiossa ja todeta, miten hyvin se onnistuu vastaustehtävässään.

Lisätiedot:

HR-ohjelmistojen palvelupäällikkö Anne-Mari Nivukoski

Tutustu digiratkaisuihin