Henkilöstökokemus
ITE-arviointijärjestelmä

ITE on arviointimenetelmä henkilöstö- ja palvelukokemuksen kartoittamiseen ja kehittämiseen erityisesti sote-toimialalla. Menetelmän avulla voidaan tunnistaa työyhteisön ja toiminnan vahvuuksia sekä kehittämiskohteita osallistamalla työyhteisössä toimivat eri ammatti- ja sidosryhmät.
Arviointien avulla henkilökunnan ja sidosryhmien ääni saadaan kuuluviin
Osallistamisella, vaikutusmahdollisuuksien lisäämisellä ja yhteistyön kehittämisellä on merkittävä vaikutus henkilöstön työhyvinvointiin, ilmapiiriin sekä työyhteisön jäsenten väliseen luottamukseen.
Dokumentoituja kokemuksia analysoimalla voidaan helpommin tunnistaa ja käsitellä kentällä toiminnan sujuvuutta häiritseviä ilmiöitä. Kun toiminnan tarkastelussa ja kehittämisessä huomioidaan henkilökunnan näkökulmia, luodaan samalla uusi kanava tiedon ja kokemusten jakoon työntekijöiden ja johdon välille. Menetelmä antaa mahdollisuuden tarkastella palveluntuotannon tilannetta ja työyhteisön tilaa myös asiakkaiden, potilaiden ja omaisten näkökulmista.
ITE-menetelmällä kehitetään toimintaa ja edistetään työhyvinvointia. Menetelmällä saavutetaan monia hyötyjä:
- Mahdollistaa muutoksen käynnistämisen. Luo karkean tilannekartoituksen jatkotyöskentelyn pohjaksi ja tukee keskeisten kehitettävien aiheiden ja toimintojen tunnistamista.
- Tuo henkilöstön ja sidosryhmien äänen kuuluviin – osallistaa, vastuuttaa ja sitouttaa.
- Luo edellytykset parantaa keskustelua johdon ja henkilöstön välillä. On kanava ketterälle tiedonkeruulle, painottaa avoimuutta ja läpinäkyvyyttä
- On mittari kehittämistyön seurantaan ja vaikuttavuuden arviointiin.
- Tukee järjestelmällistä ja tavoitteellista kehittämistyötä ja toiminnan sisällön parantamista.
Menetelmä toiminnan nykytilan arviointiin
ITE soveltuu erikokoisille organisaatioille ja yrityksille toiminnan nykytilan arviointiin. Arviointi voidaan toteuttaa koko organisaatiolle, erikseen valituille yksiköille tai vastaajatahoille tai organisaatioiden sidosryhmille.
Arvioinnit sisältävät kuusi aihekokonaisuutta väittämineen ja väittämät on räätälöity eri arviointityyppien mukaisesti:
- Henkilöstökokemus (työntekijät ja esihenkilöt)
- Asiakaskokemus
- Omaiskokemus
- Tilaajakokemus
Asiantuntijamme ovat tukenanne järjestelmän käytössä. Tuemme arviointien laatimisessa sekä analyysi- ja raportointivaiheessa. Lisäksi tarjoamme fasilitointitukea työyhteisön yhteisiin tilaisuuksiin sekä tulosten raportointitilaisuuksiin.
”ITE tuo prosessina esiin konkreettisia esimerkkejä kehittämisen tarpeista ja painopisteistä sekä toimivista kokonaisuuksista. Henkilöstön sitouttaminen kehittämiskohteisiin tapahtuu ITEn avulla johdonmukaisesti. Osallistuminen itsearviointiin ja tätä kautta laadunkehittämiseen lisää henkilöstön sitoutumista ja aktiivisuutta.”
– Asiakas, 2019
”Arviointimenetelmä on hyvin kevyt ja sopii usealle toimijalle.”
– Asiakas, 2021
Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää henkilöstö- ja palvelukokemuksen kartoittamisesta ITE-arviointimenetelmän avulla. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!

Tilauskoulutuksella konkretiaa toiminnan järjestämiseen – case Helsingin kaupunki

Selvitystyö yksityisten toimijoiden mahdollisuudesta tuottaa hoidon jatkuvuutta julkisissa sote-palveluissa

EKJ-valmennus esihenkilötyön tukena – case Kymsote

Ikääntyneiden asuminen kunnissa ja kuntayhtymissä – tutkimus

TUVA-arvio on olennainen osa kuntoutussuunnitelmaa

Hangon kotihoito yhteiselle kehittämisen tielle työntekijäarvioinnin kautta

Sairastavuutta laskemalla miljardien eurojen säästöt

Sote-palveluiden uudistamiseen kansainvälisiä oppeja – FCG kumppanoituu Sitrasta tuttujen huippuasiantuntijoiden kanssa

Hoivatyö näkyväksi – SOHU-mittari sosiaalipalveluihin

Vältettävissä oleva ennenaikainen kuolleisuus – katsaus nyt julki

Jo suurin osa suomalaisista käyttänyt julkisia sote-palveluita digikanavassa – digipalveluilla merkittävä rooli uusien hyvinvointialueiden palvelukokonaisuudessa
