Asiakastarina

Raaseporin kaupunki uskoo laadukkaasti toteutettuun työnantajamielikuvatyöhön ja näkyvyyden panostamiseen

”Kuntarekry tuntui luontevalta kumppanilta kokeilla yhteistyötä rekrymarkkinoinnin osalta. Saimme paljon hyviä ideoita siihen, mikä olisi paras tapa nostaa esiin tiettyjä osa-alueita. Kuntarekry tarjoaa monipuolisesti erilaisia työkaluja. Tarjolla on monta eri osaa ja ne voi ottaa kaikki käyttöön kerralla tai hiljalleen. Kuntarekry on tunnettu ja sekin jo auttaa meitä paljon näkyvyyden saamisessa.”

Raaseporin kaupunki on tehostanut kuluneen vuoden aikana työnantajamielikuvatyötä sekä rekrytointien markkinointia. Kuntarekry on toiminut kumppanina jo pidemmän aikaa rekrytoinneissa, ja yhteistyö on rakentunut laajemmaksi askel kerrallaan. Keväällä käyttöön otettiin Kuntarekryn urasivu, joka on työnantajaesittelysivun laajempi ja monipuolisempi versio Kuntarekry.fi-sivustolla. Urasivulla hyödynnettiin myös uratarinoita, joiden kautta Raaseporin sivulle saadaan tuotua esiin aitoa työntekijäkokemusta kaupungin työntekijöiden näkökulmasta.

Raaseporin kaupungin rekrytointikoordinaattori Cathina Wretdal-Lindström uskoo laadukkaasti toteutettuun työnantajamielikuvatyöhön sekä työnantajalupauksen rakentamiseen ja pitää näkyvyyttä tärkeänä asiana. ”On tärkeää, että tämän pitkäjänteisen kehitystyön myötä luodaan Raaseporille omanlainen kuva siitä, millainen haluamme olla työnantajana ja mitä lupaamme työntekijöille. Työ kannattaa tehdä alusta alkaen kunnolla ja miettiä asiat hyvin läpi. Näkyvyys on erittäin tärkeää, kun puhutaan työnantajasta ja työpaikoista”, hän sanoo.

Hän haluaisi muuttaa rekrytointiprosessin ajattelutapaa erilaiseen suuntaan, johon ollaan aiemmin totuttu kuntasektorilla. ”Mielestäni rekrytointi olisi hyvä saada mahdollisimman houkuttelevaksi työnhakijan näkökulmasta. Byrokratia tekee rekrytoinnista haastavan ja helposti jäädään kiinni siihen, tehdäänkö asiat oikein. Varsinkin kunnissa tulee ensin pitkä lista siitä, mitä vaaditaan hakijalta, mutta unohdetaan täysin se ajattelutapa, mitä me tarjotaan, mikä tekee meistä erilaisen työnhakijalle palkan lisäksi. Nykypäivän hakijat ovat erilaisia ja myös hakijakokemuksen tärkeys on korostunut entisestään”, hän jatkaa.

Kohdistettu digitaalinen markkinointi tavoittaa tehokkaimmin potentiaaliset työnhakijat

Samaan aikaan kun Raaseporin kaupunki avasi urasivun kesäkuussa, toteutettiin digitaalinen markkinointikampanja somessa, jonka tarkoitus oli viedä asiakkaat uudelle Raaseporin urasivulle sekä lisätä Raaseporin näkyvyyttä työnantajana. Kampanja sai hyvän määrän näyttökertoja somessa ja kävijämäärä urasivulla kolminkertaistui.

Loppukesästä toteutettiin myös markkinointikampanja somessa, jossa mainostettiin varhaiskasvatuksen työpaikkaa. ”Tämä oli myös onnistunut ja saimme hakijoita. Sanoisin, että kohdistettu rekrymarkkinointi on se kaikista tärkein keino, jotta pääsemme kiinni niihin hakijoihin, ketä tavoittelemme. Toki myös yleinen markkinointi on erittäin tärkeää”, Cathina nostaa esiin.

”Kuntarekry on siitä hyvä, että meillä on kaikki vapaat työpaikat siellä, sekä lisäksi kattava työnantajaesittelysivu, joka toimii meidän pääkanavana, missä kerromme toiminnastamme työnantajana ja Raaseporin alueesta yleisesti. Tämä antaa meistä laajemman kuvan ja nostaa meidät yleiseen tietoisuuteen. Unelmanani olisi rakentaa Raaseporin kaupungista vahva työnantajakuva. Kun hakija näkee Raaseporin kaupungin avoimen työpaikan pystyisi hän heti yhdistämään meidän kuvamaailman ja fiiliksen Raaseporin kaupunkiin ja millainen se on”, hän kertoo.

Uratarinoiden kautta aitoa sisältöä työnantajamielikuvan rakentamiseen

Urasivujen sisältö on yksi tärkeä asia, kun puhutaan työnantajamielikuvan kasvattamisesta ja brändäyksestä. Kiinnostava sisältö sitouttaa sivustolla kävijät ja jättää heihin muistijäljen työnantajabrändistä. Kuntarekryn kautta toteutettiin Raaseporin kaupungin työntekijöistä useampi uratarina-artikkeli, jotka julkaistiin Kuntarekry.fi:n työelämäosiossa sekä nostettiin esiin Raaseporin urasivulla. ”Uratarinat ovat mielestäni tärkeimpiä sisältöjä. Voimme aina kivalla sloganilla tai kuvalla markkinoida Raaseporin kaupunkia työnantajana. Tosiasiassa meidän työntekijät tekevät Raaseporin kaupungin ja antavat kuvan siitä, minkälainen me olemme työnantajana. Näiden avulla saamme tuotua enemmän esiin inhimillisempää puolta meistä”, Cathina kertoo uratarinoiden tärkeydestä.

”Kuntarekryllä on yhteistyökumppanina oma näkemys, kun tehdään henkilöhaastatteluja. Ulkopuolisella tuottajalla on neutraalimpi ote, joka antaa haastatteluille oman vivahteen. Sain toki mahdollisuuden vaikuttaa siihen, mitä kysytään. Uratarinoista tuli helposti lähestyttäviä tekstejä, joiden kautta jokaisen haastateltavan oma ääni tulee hyvin esiin ja mitä mieltä työntekijä on omasta työpaikasta sekä Raaseporin kaupungista työnantajana”, hän sanoo. Artikkeleissa työntekijät kertovat omasta työpäivästään ja kokemuksistaan. Sisällöistä saadaan tuotettua kaupungin viestinnässä myös muuta materiaalia rekrymarkkinointia silmällä pitäen.

Kokemukset yhteistyöstä Kuntarekryn kanssa

”Kuntarekry tuntui luontevalta kumppanilta kokeilla yhteistyötä rekrymarkkinoinnin osalta. Saimme paljon hyviä ideoita siihen, mikä olisi paras tapa nostaa esiin tiettyjä osa-alueita. Kuntarekry tarjoaa monipuolisesti erilaisia työkaluja. Tarjolla on monta eri osaa ja ne voi ottaa kaikki käyttöön kerralla tai hiljalleen. Kuntarekry on tunnettu ja sekin jo auttaa meitä paljon näkyvyyden saamisessa”, Cathina sanoo. ”Yhteistyö on ollut sujuvaa ja mutkatonta. Olemme saaneet hyvää palvelua ja apua joka ikisessä asiassa. Tulemme jatkamaan yhteistyötä myös tulevaisuudessa, hän jatkaa.

Mitä vinkkejä antaisitte muille organisaatiolle, jotka pohtivat Kuntarekryn työkaluja työnantajamielikuvan ja rekrytointimarkkinoinnin kehittämisen suhteen?

”Suosittelen lämpimästi jokaiselle urasivua. Lisänäkyvyyden lisäksi sivun rakentaminen selkeyttää omaa työnantajamielikuvatyötä, mitä halutaan kertoa ja miltä näyttää. Sivuston rakentaminen ja sisältöjen suunnittelu antaa hyvän rakenteen kehitystyölle. Voimme miettiä, miten haluamme rekrytointien ja työnantajamielikuvatyön organisaatiossa menevän, ja samalla voimme luoda oikean laatuisen mielikuvan organisaatiosta työnantajana. Jatkamme urasivun rakentamista myös jatkossa. Sivu ei ole missään nimessä staattinen, vaan sitä pitää päivittää aina tarpeen mukaan.”, Cathina vinkkaa.

Juttu on julkaistu alun perin Kuntarekryn sivuilla.

Kimmo Koski
Kimmo Koski
Avainasiakaspäällikkö
Lähetä viesti
Maria Wendell
Maria Wendell
Asiakkuuspäällikkö
Lähetä viesti
Merja Peltola
Merja Peltola
Johtaja, Asiakkuudet
Lähetä viesti