Uratarina

Tutustu FCG:läiseen! Hermanni Hyytiälä, Häiriökysynnän asiantuntija, Sote ja hyvinvointi 


Kuka olet ja mitä teet FCG:llä? 

Olen Hermanni Hyytiälä – syyskuussa 2023 FCG:llä aloittanut asiantuntija, jonka erikoisosaamisalaa on häiriökysynnän ilmiö sote-palveluiden saralla.  

 
Miten sinut on otettu FCG:llä vastaan? Miltä tuntuu aloittaa uusi työ hybridiajassa? 

Vastaanotto on ollut todella lämmin! Ihmiset ovat mukavia ja helposti lähestyttäviä. Olen myös tunnistanut yrityskulttuurin, jossa työn arkea on mahdollista muokata omannäköiseksi ja tukea on aina saatavilla. Tämänkaltainen tekeminen on minulle tuttua ja sopii minulle hyvin.  

Myös hybridityö sopii omaan elämäntilanteeseeni hyvin, sillä perhe on minulle tärkeä ja sovittelen tällä hetkellä työtä ja perhe-elämää yhteen tekemällä myös nelipäiväistä työviikkoa. Samanaikaisesti kaipaan kuitenkin ihmisten kohtaamista kasvotusten. Vaikka kotonani Jyväskylässä on hyvät fasiliteetit tehdä etätyötä, olen käynyt jo Jyväskylän toimistolla moikkaamassa ihmisiä ja Sotetiimin kokoukset vievät minut Käpylään säännöllisin väliajoin.  

 
Miten päädyit FCG:lle töihin?  

Perheeseeni syntyi viime keväänä viides lapsi ja halusin jäädä kesäksi sapattivapaalle, jotta voin olla enemmän kotona puolisoni ja lastemme kanssa. Postasin sapatistani myös Linkkariin ja pian Iina Vartia otti yhteyttä ja kertoi, että FCG:ssä oltaisiin kiinnostuneita häiriökysynnästä ilmiönä. Keskustelujemme myötä syntyi tunne, että FCG on aidosti kiinnostunut osaamisestani ja nyt olen täällä.  

 
Opiskelutaustasi? 
 
Kutsun itseäni toipuvaksi nörtiksi, sillä olen koulutukseltani tietotekniikan maisteri. Valmistumiseni jälkeen aloitin myös tohtorin opinnot, mutta niitä en saanut valmiiksi, kun IT-ala jo vei mennessään. Ensimmäiset 10 vuotta työurastani toimin ohjelmistosuunnittelijana ohjelmistoyrityksissä, kunnes siirryin konsultiksi, jota ehdin tehdä 15 vuoden ajan. Viimeisin työpaikkani ennen FCG:lle tuloani oli start-up yritys Aivo Digital, jossa toimin kehitysjohtajana.  
 
 
Sinua on nähty mediassa puhumassa häiriökysynnästä. Mitä häiriökysynnällä oikein tarkoitetaan ja mitä tälle ilmiölle pitäisi tehdä?  

Häiriökysyntää syntyy, kun asiakas saa väärää palvelua, ei lainkaan palvelua tai vain osittain palvelua, jota hän on tullut hakemaan. Oletko esimerkiksi joskus yrittänyt keskustella epätoivoisesti chatbotin kanssa saamatta apua, ja sen takia soittanut turhautuneena asiakaspalveluun? Tai olet yrittänyt saada lääkäriajan ja joutunut selittämään asiasi usealle eri hoitajalle?  

Asiantuntijoiden mukaan häiriökysyntä lisää sekä työmäärää että psykososiaalista ja kognitiivista kuormitusta työntekijöille. Häiriökysynnän ilmiö mahdollistaa näkökulman tarkastella organisaation ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta, mutta se tarjoaa myös näkökulman tarkastella organisaation sisäistä vuorovaikutuskyvykkyyttä. 

 
Mitä työpöydälläsi on tällä hetkellä?  
 
Tällä hetkellä tutustun ennen kaikkea uusiin työkavereihini ja FCG:n työskentelykulttuuriin. Myynnin ja markkinoinnin osalta, jatkan siitä mihin edellisessä työssäni pääsin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että käyn keskusteluja hyvinvointialueiden kanssa siitä, miten häiriökysyntää voisi taklata. Teen myös ilmiötä näkyväksi erilaisissa tapahtumissa, mediassa ja omissa sosiaalisen median kanavissani.  

 
FCG:n missio ”Hyvän elämän tekijät” – mitä se sinulle tarkoittaa? 

Sitä, että saan mahdollisuuden kehittää sote-palveluita sekä kansalaisten että sote-ammattilaisten näkökulmasta. Haluan edistää alan pitovoimaa ja vähentää uupumusta ja väsymystä alalla. Koen olevani isänmaan asialla, sillä täällä voin aidosti auttaa julkisten sotepalveluiden kehittämisessä.  

Hermanni Hyytiälä
Hermanni Hyytiälä
Johtava asiantuntija
Lähetä viesti