Perehdytyksen kesto. Kuinka kauan on tarpeeksi?

28.2.2020

Törmäsin tässä taannoin Harvard Business Reviewin artikkeliin, jossa suositeltiin, että uusien työntekijöiden perehdytyksen tulisi kestää uuden työntekijän ensimmäisen vuoden ajan. Tutkimuksen mukaan, vuoden kestänyt perehdytys nopeutti työntekijöiden pääsyä työn vaatimalle tasolle, paransi heidän kykyään hyödyntää työssä vaadittuja taitoja ja lievensi jännitystä töiden aloituksessa. Tämän lisäksi organisaatiot kykenivät paremmin sitouttamaan työntekijät ja heidän tuottavuutensa kasvoi.

Artikkelissa todettiin myös, että ensimmäiset kuusi kuukautta ovat perehdytyksen kannalta kriittisintä aikaa ja jopa 17% työntekijöistä lopettaa ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Olen samaa mieltä artikkelin kanssa, että hätäisesti toteutettu muutaman päivän perehdytys, jossa esitellään organisaation historia, arvot ja keitä me olemme, ei palvele uutta työntekijää. Eikä se myöskään auta ketään, että esimies rastittaa perehdytystehtävät tehdyksi A4 kokoisesta perehdytyslomakkeesta, johon kukaan ei koskaan palaa. Sen sijaan pidempi perehdytysjakso mahdollistaa rauhallisemman startin ja tutustuminen kulttuuriin, sekä etenee loogisesti kohti työntehtäviä ja miten niissä menestytään.

Miten jaksottaa perehdytys?

Oma perehdytykseni nykyisessä työssä kesti kuusi kuukautta. Koin, että tämä oli minulle riittävä aika päästä täyteen vauhtiin ja sisään organisaatiokulttuuriin.  Joillain tämä voi kestää pidempäänkin ja joskus se voi myös näkyä siinä, että työsopimus puretaan koeajan puitteissa. Perehdytyksessä oli myös panostettu siihen, että perehdytystehtävät etenevät konkreettisesti kohti omaa työtehtävääni ja siihen liittyviä asioita. Jolloin perehdytys ei jäänyt yleiseksi kulttuurin ja arvojen esittelyksi.

Perehtyminen omalta osaltani alkoi jo ennen ensimmäistä työpäivää, kun minulle tuli sähköpostiin oma perehdytyssuunnitelmani. Pääsin tutustumaan ja ihmettelemään, että mitä minun päänmenokseni on mietitty. Ensimmäisenä päivänä minulle esiteltiin työkaverit, työpisteeni ja ilokseni totesin, että myös kaikki työvälineet olivat valmiina pöydällä. Tämän jälkeen käytiin läpi yhteisiä asioita ja pelisääntöjä, mutta itse työstä ei vielä edes alettu puhumaan. Ensimmäisen viikon aikana edettiin kohti omia työtehtäviäni ja tavoitteita, mitä minulta odotetaan, mutta edelleenkään ei kiirehditty siinä, että alappas nyt töihin. Vaan sain rauhassa tutustua työvälineisiin ja kävimme yhdessä läpi mitä voisin tehdä ja miten. Tästä edettiin kohti itse työntekoa ja sen lisäksi pyrittiin samalla tekemään työyhteisöä ja yleisiä asioita tutuksi, kuten sairasloma- ja lastenhoitoasiat. Perehdytyksen etenemisen suhteen pidettiin välipalautekeskusteluja, joiden aikana arvioitiin, miten työn aloitus on lähtenyt käyntiin, mistä olen tykännyt ja mitä voisi vielä kehittää.

Toimiiko pidempi perehdytysjakso?

Omalta osaltani voin todeta, että pidempi perehdytysjakso toimi ja edelleen olen samassa paikassa töissä, vaikka työkaverit ovatkin sitä kovasti hämmästelleet. Minulle ei missään vaiheessa tullut paineita alkaa tehdä hullunlailla töitä ja osoittamaan osaamistani, vaan niitä kohti edettiin loogisessa järjestyksessä. Uskon, että pidempi perehdytysjakso toimii myös muissa työtehtävissä ja toimialoilla. Kannattaa kokeilla!

Ainiin ja missä se oma perehdytyssuunnitelmani nyt on? No se löytyy edelleen Intro perehdytystyökalun syövereistä, ja voin käydä itse katsomassa mitä suunnitelman aikana käytiin läpi. Se ei kadonnut sinne ö-mappiin missä niin moni muu hyvin tai huonosti hoidettu perehdytyssuunnitelma on. 

Materiaalipankistamme löydät valmiita mallipohjia, joiden avulla voit lähteä suunnittelemaan uusien työntekijöidesi perehdytyksiä sekä niiden jaksottamista. Materiaaleja tuotetaan jatkuvasti lisää, joten jos et vielä löytänyt omalle toimialallesi sopivia materiaaleja voivat ne ilmestyä sinne minä hetkenä hyvänsä. Materiaalipankkiin pääset tästä. Voit myös vapaasti kokeilla Introa maksutta ja mallintaa omat materiaalisi Introon sekä käynnistää uuden työntekijän perehdytyksen vaikka heti.

Aloita Intron maksuton kokeilu

21684.jpg
KALLE MATIHALDI
Product Specialist, HR tuotekehitys
+358 40 841 0316

Kallea voidaan tituuleerata kokeilevaksi markkinointityypiksi, joka on innokas testaamaan ja kokeilemaan uusia työkaluja ja toimintatapoja. Hän omaa kokemusta monipuolisesti erilaisista digitaalisen markkinoinnin tehtävistä ja on edustanut FCG:tä vuodesta 2019.